Цифровий маркетинг феномен 21 ст. У час коли традиційні засоби PR відійшли у минуле. на арену public relations виходить онлайн-маркетинг. Надзвичайно цікавий матеріал для роздумів.
Чому фахівці з комунікацій в інтернеті дорого коштують і що їх мотивує? Уривок з книги Михайла Умарова «PR в реальному часі».
Михайло Умаров, «Маркетинг та PR в реальному часі: Тренди. Кейси. Правила », – М.:« Паблішер », 2016.
Російський ГУРУ PR та цифрового маркетингу – Михайло Умаров, який доклав руку до того, щоб бренд «Білайн» став настільки відомим, у своїй новій книзі розповідає про найважливіші тренди і правила, які допоможуть вам стати лідером на ринку. Традиційні прийоми піару та маркетингу більше не працюють, прес-релізи приходять прямо в спам, прес-конференції та новини партнерів нікому не потрібні. Класичний піар помер.
Однак соціальні мережі і нові канали інформації повернули професію піарщика до початкової ідеї зв’язку з громадськістю: прямомої розмови з аудиторією і швидкого зворотнього зв’язку. З цієї книги, наповненої конкретними прикладами і кейсами, ви дізнаєтеся, як в нинішні часи взаємодіяти з журналістами, блогерами та лідерами думок, як використовувати з розумом можливості соціальних мереж, як робити корисну аналітику і вимірювати ефективність своїх дій.
«Цифрові люди» Маркетинг у соціальних мережах
Приблизно півтора роки тому я шукав людину на позицію керівника відділу SMM, що відповідає за просування компанії та бренду в соціальних мережах. Одному з претендентів було 20 років. Сказав, що встиг отримати вищу освіту у Вищій школі економіки, а також попрацювати в трьох SMM-агентствах (наших конкурентів). Я припустив, що так буває. Ось, Аркадій Гайдар полком в більш юному віці командував …
Подзвонив конкурентові – каже: так, був такий. Працював асистентом, до менеджера не доріс. А у людини очікування – посада керівника служби, зарплата – від 10.000 грн. Що мене із рекрутером здивувало – хлопець сказав, що працює лише на Макбуці.
– Але для початку попрацюєте на звичайному комп’ютері? – Намагався захищатися HR-директор.
– Ви мене не зрозуміли, я працюю тільки на макбуках!
Ми його, звичайно ж, не взяли. Але і без роботи людина не залишилась. Це приклад того, що ринок праці в області SMM і цифрового маркетингу сьогодні на 100% – ринок кандидатів, а не компаній. Криза дещо остудила запал здобувачів, але менше їх не стало.
Згідноз дослідженням Digital People, проведеним агентством Comunica спільно з рекрутингової компанією Hays, в 2014 році 95% великих російських компаній мали позиції, пов’язані з SMM або цифровим маркетингом. У 46% компаній такі вакансії відкривалися протягом року як мінімум двічі. ПРИ ЦЬОМУ 60% відзначили, що пошук SMM-менеджера для них був актуальним завданням в 2013-му. 44% опитаних також повідомили про збільшення бюджету на SMM в своїх компаніях на 2014 рік.
Іншими словами, бюджети ростуть, вакансії відкриваються, а фахівців не вистачає. Брак кадрів – головна проблема. Менеджери перетягуються з агентств або компаній за великі гроші, або ж роботодавці йдуть на компроміс, наймаючи людей з меншою кваліфікацією. З вузівської лави взяти готових фахівців неможливо – навчання відбувається на практиці.
Виходить, що, наприклад, за просування бренду або формування репутації компанії в соціальних мережах відповідають хлопці років двадцяти з мінімальним практичним досвідом. Мало приводів для радості: ви б довірили двадцятирічному лікарю своє здоров’я? А педагогу – дитину ? А тут – Доводиться.
SMM-менеджери затребувані і бажані, тому можуть і тупнути ногою: хочу працювати тільки на Макбук або їздити на міжнародні конференції. Роботодавці зазвичай йдуть назустріч – подітись -то особливо нікуди. Але тут виникає інша проблема: різні поняття про «прекрасне» у компаній і здобувачів.
Зоною конфлікту стає режим роботи спеціалістів з цифрового маркетингу
71% респондентів прагне працювати в компанії, яка готова надати вільний графік відвідування, але тільки 30% роботодавців в даний час готові задовольнити цей запит.
Відсутність корпоративного стилю (дрес-коду) SMM-маркетологи ненавидять офісний стиль
Важливо для 40% кандидатів, в той час як лише 20% компаній можуть надати такі умови. Замість цього компанії пропонують своїм співробітникам корпоративні гаджети, зацікавленість в яких невелика (23%) в силу того, що фахівці сфери SMM і цифрового маркетингу вже володіють всією необхідною для роботи технікою.
Фахівці очікують від компаній більшого в області свого навчання і розвитку
87% співробітників зацікавлені в тому, щоб компанія підтримувала їх розвиток, в тому числі допомагала в отриманні академічної освіти, але лише 45% роботодавців готові оплачувати додаткові курси або програми.
Чому так відбувається, можна зрозуміти. Більшість представників поколінь Y і Z, які приходять працювати в сферу цифрового маркетингу, не пам’ятають часів, коли не було комп’ютерів, інтернету і Wi-Fi. Для них цифрове середовище – природна територія проживання. Для фактичного виконання роботи не потрібно офіс, потрібен лише комп’ютер і вихід в Мережу. Необов’язковий і робочий графік – потрібні чітко поставлені завдання.
Корпорації тяжіють до впорядкованих процесів, нарад, чіткого робочого ритму, контролю за часом співробітника, а не результату його праці. Це створює конфлікт, нерозуміння, змушує «покоління Y» шукати нових роботодавців, йти на фріланс або відкривати свою справу.
Зарплата вже не є серйозним стримуючим фактором. Давайте згадаємо піраміду Маслоу. Нижні рівні піраміди – фізіологічна і економічна безпека і захищеність – а це не про « покоління Y». По-перше, зазвичай є батьки, які підтримають, якщо треба. Як правило, ще немає сім’ї і дітей. По-друге, є зростаючий ринок, де попит вищий за пропозицію. Хлопцям не доводиться думати про виживання: набридло працювати – встав і пішов.
Потребу в приналежності до групи, повагу і визнання також можна задовольнити поза офісом. Для цього тепер є соціальні мережі, професійні спільноти, галузеві конференції, тусовки і нетворкінг. Самовираження і самоактуалізація? Знову ж: є цікаві проекти, професійні премії і професійне середовище. Навіщо тут офіс?
Будемо чесні: корпоративний простір сьогодні може дати не так вже й багато для задоволення потреб, особливо, якщо на іншій чаші терезів лежить вісім-десять годин роботи в день плюс час дороги в офіс і додому.
Стиль керівництва з маркетингу – тепер теж зона конфлікту
37% опитаних фахівців з цифрового маркетингу не готові працювати під чиїмось керівництвом і самі хочуть приймати рішення. Не можна сказати, що начальники більше не потрібні. Просто тепер потрібні інші начальники – менш директивні і контролюючі, більш надихаючі і делегуючі. Таких босів в компаніях не вистачає.
Кар’єра – тут і зараз! Цифровий маркетинг
«Покоління Y » не хочуть повторювати кар’єрні шляхи своїх батьків: довго і важко працювати, ставши до пенсії начальниками відділів або керівниками відділень. Вісім з десяти роботодавців відзначають завищені очікування щодо кар’єрного росту та рівня доходів. Співробітники з цим не згідні. 97% (!) З них очікують підвищення рівня своїх поточних зарплат в поточному році. Причому більше половини – на 20% і вище.
Швидше за все, підвищення багато з них отримають вже в іншій компанії, адже середня по ринку річна індексація заробітних плат куди скромніша. До речі, 29% SMM-фахівців знаходилися в 2013 році в активному пошуку, а ще 47% вибірково відгукувалися на пропозиції з боку. Іншими словами, три чверті всіх співробітників на цьому ринку не лояльні до роботодавців і втечуть при першій же можливості.
З приводу кар’єрних амбіцій картина така ж: наприклад, мій двадцятирічний візаві вже не готовий був «працювати руками», а мітив в крісло начальника.
Гарна новина для компаній полягає в тому, що активно зростаючий ринок неминуче скоро насититься. Це означає, що затребуваними будуть все більш досвідчені фахівці, а рівень зарплат стабілізується. Але роботодавцям варто задуматися про прості, але важливі способи мотивації «цифрових» людей. Всього-навсього треба – перестати контролювати їх графік, але допомагати вчитися, змінити стиль менеджменту, дозволити ходити на зустрічі в джинсах. Станеш простішим – цифрові маркетологи потягнуться.